A nemzeti ünnepek, nemzeti hagyományok minden közösségben fontosak, így október 23., március 15., a farsang, a húsvét mindenhol alkalom az ünneplésre, együttlétre, és feladatot ad az ösztöndíjasoknak. Adódik lehetőség akár tudományos előadások tartására, színpadi műsorokat sok ösztöndíjasnak kell összeállítania, de ki kell venniük a részüket a takarításból vagy épp a mellékhelyiségek felújításából is, ha úgy alakul.
Aztán „mindenki azzal jön haza, hogy végső soron többet kapott, mind adott – mondta a Mandinernek a kormánybiztos. – Azért azt megtapasztalni, hogy sokezer kilométerre az anyaországtól, már a nyelvvesztés valamely stádiumában lévő közösségek milyen görcsösen ragaszkodnak a magyar kultúrához, magyar gyökerekhez, magyar ősökhöz, az mindenkit el kell, hogy gondolkoztasson, politikai világnézettől függetlenül. Mégiscsak kell lennie valamilyen közös összerendező erőnek a magyarságban.”
De mi van a sokadik generációs magyarokkal?
A harmadik generációnál az Egyesült Államokban már inkább magyar gyökerű amerikaiakról beszélünk, s máshol is ez a tapasztalat. Ciceri Attila Seattle-i KCSP-s számolt be arról a gyermekről, aki kínai és magyar származású amerikai, a nagymamájától szegedies nyelvjárásban tanulta a magyart, így az általa használt hunglish az angol és a szegedi nyelvjárás keveréke: „mögtryingolom”. A beolvadást hosszú távon a Kárpát-medencén kívül nehéz megakadályozni, maximum mérsékelni lehet.
Sőt, Grezsa István szerint „ez már a Kárpát-medence eldugottabb szórványfalvaira vagy a Balkán magyar közösségeire is igaz. Ugyanakkor fel lehet tenni a klasszikus kérdést, hogy ki a magyar, mi a magyar. Oly sokat idézzük Széchenyit, hogy nyelvében él a nemzet, de vajon igaz-e ez ma, a huszonegyedik században? Nyilván így már nem igaz. Nekünk is változni kell, ahogy a kor diktálja, mert szerintem semmiképp sem tekinthető másodrangú magyarnak a másod- és harmadgenerációs amerikai, mondjuk egy értelmiségi, egyetemet végzett ember, aki bár nem tud magyarul, de valamiért mégis keresi a kapcsolatot Magyarországgal, akár egy nagyapa emléke miatt, akár a gyerekkorában kapott Pick-szalámis kenyér miatt. Úgy gondolom, ők ugyanolyan fontos tagjai a magyar közösségnek, mint a legmagyarabbnak tartható magyar. Kormányprogram szintjére emelkedett az ösztöndíjprogramok által is az a tény, hogy a vegyesházasságokban születetteket, a kettős identitásúakat is igyekezzünk bevonni a magyar közösségbe, hisz ezáltal mi csak erősödhetünk.”